Gegarandeerd resultaat
Zowel online als face-2-face contact

3 Essentiële eigenschappen die succesvolle sollicitanten gemeen hebben met ondernemers

Wat ik je hier ga vertellen is nog niet eerder in zo’n compacte manier op internet gepubliceerd, terwijl het essentiële kennis is, die ieder mens, die zich op de arbeidsmarkt begeeft, zou moeten weten.

De informatie die je zo gaat lezen kan het verschil maken tussen een geweldige carrière, die jou de financiële middelen en vrijheid verschaffen die je altijd hebt gewenst – en het ronddolen op de arbeidsmarkt, van functie naar functie, van werkgever naar werkgever met tussenpozen in de WW. Frustratie en een onvervuld leven liggen dan op de loer.

Het ligt behoorlijk voor de hand welke optie het aantrekkelijkst is. Een belangrijke aanvulling hierop is dat mensen die ouder zijn dan 40 jaar, wellicht een prachtige carrière achter de rug hebben, maar plotseling in een situatie verzeild zijn geraakt die qua gevoel precies lijkt op dat van een ronddolende werkzoeker. En dat moet stoppen.

Laat ik met het echte werk beginnen en dit blogartikel zijn waarde geven.

Een ondernemer heeft zijn kwaliteiten waarmee omzet en winst worden gemaakt. Daar is een zelfverdienend vermogen voor nodig. Dit geldt ook voor sollicitanten en werknemers. Het zelfverdienend vermogen is te beantwoorden door jezelf de vraag te stellen: Waardoor verdien ik mijn geld?

Ben jij je bewust van de kwaliteiten die geld in jouw laadje brengt? Zo ja – dan zet je die kwaliteiten al zo optimaal mogelijk in en leef je zeer waarschijnlijk een erg prettig leven. Doe je dat niet, dan ervaar je zeer waarschijnlijk onzekerheid, frustratie, financiële terugval ..en dat is kort te omschrijven als: niet krijgen wat je wilt.

 


Cruciale vraag: Hoe vervolg je jouw loopbaan, die jou de financiële middelen en vrijheid verschaffen?

Antwoord: Door te denken en te handelen als een succesvolle ondernemer.
Echt.
Dat ga ik uitleggen.



De eerste eigenschap.
Het gaat er in essentie om geld te verdienen met de belangrijkste kwaliteiten (kerncompetenties of talenten) die je van nature hebt meegekregen en het werk dat daarbij past. Synoniemen voor het begrip kwaliteiten in dit verband zijn talenten of kerncompetenties. Dat is voor een sollicitant of werknemer niet anders dan voor een ondernemer. Kwaliteiten inzetten en daar goed geld mee verdienen geeft een ongelooflijk goed gevoel, of beter, het geeft ontzettend veel voldoening. Het bevestigt jouw kwaliteiten, je wordt gewaardeerd door jouw omgeving, het geeft jou het leven dat je wilt leven en het heeft daardoor een duurzaam karakter.

 

De tweede eigenschap die je heel goed moet begrijpen, is het hebben van een competitief voordeel ten opzichte van de anderen. Jouw concurrentie. Dit is niet anders voor sollicitanten dan dat dit voor ondernemers is. Een competitief voordeel is het hebben van een relatief voordeel, iets dat jou onderscheidend maakt ten opzichte van anderen (kerncompetenties of talenten) en dat niet gemakkelijk beschikbaar is, te kopiëren of te vervangen is. Iets wat je van nature al bent. Nu dien je het nog in jouw voordeel in te zetten.

De derde eigenschap. De context, de voor jou passende omgeving. Voor de sollicitant is dit een pool van werkgevers, voor de ondernemer zijn het prospects en klanten (bedrijf of persoon). Voor een sollicitant betekent dit een werkgever met een vacatureprofiel dat voor het grootste deel bestaat uit passende kerncompetenties. Het vakspecialisme of de branche kan dan nog een rol spelen. Voor een ondernemer betekent het zijn markt of niche bewerken, zodanig dat zijn dienst of product wordt gekocht door zijn prospects of klanten. Eenmaal in het proces, is actiegerichtheid voor beide de key factor tot succes.

Zijn er dan helemaal geen verschillen? Jazeker wel. Hier komen naar mijn idee de 3 belangrijkste.

[bscolumns class=”one_half”]

  1. De sollicitant verkoopt zichzelf als dienst en product.
  2. De sollicitant wil in een bedrijf werken. Begrippen als durf, risico nemen, kennis en onzekerheid spelen hier een belangrijke rol.
  3. De sollicitant zoekt hefboomeffecten om die nieuwe passende baan te veroveren, waardoor salaris kan worden verdiend.

[/bscolumns][bscolumns class=”one_half_last_clear”]

  1. De ondernemer verkoopt een dienst of product
  2. De ondernemer wil zoveel mogelijk aan zijn bedrijf werken (als het goed is).
  3. De ondernemer is op zoek naar hefboomeffecten, zodat zijn omzet en winst stijgen.

[/bscolumns][bscolumns class=”clear”][/bscolumns]

Merk op dat de werkwoorden in de opsomming hierboven, hetzelfde zijn (verkopen, werken en zoeken). Dit geeft in ieder geval één belangrijk aspect aan… en dat is dat er actie nodig is in een vooraf bepaalde richting om succesvol te kunnen zijn. Zowel de sollicitant als de ondernemer moet gericht actie ondernemen om te krijgen wat ze wil.

Conclusie en afronding. Succesvolle sollicitanten doen nagenoeg hetzelfde als ondernemers, ze zetten de wat-vraag (kerncompetenties) om naar de hoe-vraag (marketing of personal branding) en maken zich vervolgens zo aantrekkelijk (waarom-vraag), dat bedrijven nieuwsgierig worden en in gesprek willen. De verleiding wordt dus gecreëerd op basis van de belangrijkste 3 onderdelen zoals hierboven beschreven.

Twee belangrijke vragen die je jezelf steeds opnieuw moet stellen:

  • Welke kerncompetenties zorgen ervoor dat ik het verschil maak?
  • Hoe actiegericht ben ik om mijn gestelde doel te behalen?

Het was mij weer een genoegen.
Leef je succes!
Erik Hofstra

Deel deze post

Meer posts

Welkom terug!