Hoe jij de overtuigingskracht van jouw cv met een factor 10 vergroot [deel I]

Hoe jij de overtuigingskracht van jouw cv met een factor 10 vergroot [deel I]
4.4 (88%) 5 stems

Deel I

Hoeveel waarde hecht jij aan de woorden “ik ben gewoon goed”?

Als je dat leest of hoort, dan denk of zeg je toch meteen “ja-ja.. en waar blijkt dat dan uit?” En zo kijken selecteurs ook naar jouw cv.  Ze scannen jouw cv meteen op zaken die dat bewijs leveren. Lever je dat bewijs, dan word je uitgenodigd. Anders niet.

Dit blogartikel is geschreven voor baanzoekers die niet uit de technische of specialistische hoek komen, maar voor mensen die een ondersteunende of leidinggevende functie ambiëren. Commerciële functies zijn een vak apart. Echter, dit blogartikel geeft een aantal stevige prikkels om ook daar het verschil te kunnen maken.

Het enige doel van jouw cv is: indruk maken, zodat je wordt uitgenodigd.

Of jij het eerste contact nu via een netwerkcontact legt of je reageert op een vacature. Het doel van jouw cv is hetzelfde. Op internet zijn talloze blogartiklen te vinden die jou wegwijs maken in de do’s en don’ts van een goed cv. Zorg voor een passende structuur van jouw cv met een unieke lay out, die bij jou past. Een tip die ik al in een eerder blogartikel gaf is canva.com. Daar kun je allerlei gratis templates gebruiken en aanpassen voor jouw cv. De vraag is:

Maak je daar het verschil mee?

Het zal helpen. Daar ben ik van overtuigd, mits je het goed doet. Het echte verschil maak je door een aantal psychologische beïnvloedingstechnieken strategisch in te zetten. Robert Cialdini heeft er 6 gedefinieerd. In de online marketing worden er nog een paar extra genoemd. Eén van de belangrijkste beïnvloedingstechnieken die ik vandaag met jou wil bespreken is “autoriteit” en hoe je dat in jouw cv door laat klinken. Want mensen zijn dol op autoriteit. Het creëert gezag. En dat is wat je wilt. Autoriteit heeft hier de betekenis dat mensen naar jou luisteren door je positie en kwaliteiten.

Feitelijke informatie creëert autoriteit

Kijk eens aan! En dat is precies waar selecteurs naar op zoek zijn. Je kunt eigenlijk maar op 1 manier autoriteit creëren, namelijk door feitelijke informatie. Voorbeelden hiervan zijn:
– Opleiding (niveau, de beste van Nederland?)
– Werkgevers (gericht op kwaliteit, omvang en status)
– Specifieke projecten
– Behaalde resultaten

Als je deze vier al maximaal hebt ingezet en je wordt niet uitgenodigd, dan is mijn advies: ga een assessment doen. Ja, ik weet het. Dat kost geld. Maar weet dat het één van de beste investeringen is die je kunt gaan doen in een fase van loopbaanverandering (de andere is een loopbaanexpert in de arm nemen).

Als je niet voldoende autoriteit kunt laten doorklinken in jouw cv, dan kom je niet bij werkgevers aan tafel. Het is dan zaak om extra autoriteit te organiseren voor jezelf. Dat kan voor de meeste mensen maar op 1 manier: De positieve uitkomsten van jouw assessment op je cv zetten.

Hier de instructies voor hoe je dat het beste kunt doen

 

Stap 1. Onderzoek eerst of de informatie uit het assessment voldoende aanknopingspunten biedt voor die nieuwe stap. Zo ja, dan kun je verder. Is het antwoord “nee”, dan heb je nog ander werk te doen. Stop met solliciteren (zoek een tijdelijke baan) en ga werken aan de inzichten die je uit het assessment hebt meegekregen. Neem een loopbaanexpert in de hand. Vaak ben je met een paar sessies klaar. Wacht hier niet mee, maar begin nu.

Stap 2. Zet alle positieve elementen uit de assessment uitkomsten onder elkaar (liefst uitgeschreven in competenties of vaardigheden en persoonskenmerken)
Stap 3. Zoek minstens 5 vacatures die voldoen aan het werk wat jij wilt gaan doen (functie/positie)
Stap 4. Leg de vacatures 1 voor 1 naast de lijst met positieve punten uit jouw assessment
Stap 5. Komen de functie-eisen uit de vacatures voor minimaal 80% overeen met jouw positieve punten lijst uit het assessment?
Stap 6. Komen de persoonskenmerken voor ± 80% overeen met de persoonskenmerken uit het assessment?
Stap 7. Als de overeenkomsten op beide onderdelen gelijk zijn aan of boven het genoemde percentage liggen, dan kun je jouw autoriteit stevig gaan vergroten door die elementen op jouw cv te zetten.
Stap 8. Je zet nu belangrijkste elementen meteen onder jouw NAW gegevens en maak het een onderdeel van jouw persoonlijk profiel. Doe dit in staccato vorm met een passende opmaak. Denk aan bullets of streepjes voor elk onderdeel.
Stap 9. Geef in een korte zin aan wanneer (jaartal) en waar (bij wie, onderdelen) je het assessment hebt gedaan en dat dit de uitkomsten daarvan zijn.

Als de match gelijk of boven de 80% is, dan wil je dat de selecteurs dit meteen zien. Het maakt de noodzakelijke indruk. Zorg er wel voor dat de resterende informatie op jouw cv hier op aan sluit. Anders breek je meer af dan dat je aan autoriteit opbouwt.

Zo! Nu heb je jouw cv met een factor 10 meer impact gegeven.

Schrijf voor elke sollicitatie een korte motivatie als begeleiding naast jouw cv (dit kan prima per e-mail) en sluit af met een directieve zin, die ervoor zorgt dat de werkgever actie onderneemt om jou uit te nodigen voor het eerste sollicitatiegesprek. Geef een termijn aan waarbinnen jij een reactie verwacht. Of volg de instructies van de vacature op. Zorg er ook voor dat je een ontvangstbevestiging ontvangt. Als die niet komt, dan bel je de volgende dag om te vragen of ze jouw e-mail -in goede orde- hebben ontvangen. Neem altijd actie. Zorg dat jouw sollicitatie met cv gezien wordt.

Dat voor nu. Deel II kun je hier volgende week lezen. Laat ons weten wat het jou heeft gebracht! De Sollicitatie Matrix© is een tool om jouw sollicitatie effectiviteit en productiviteit te verhogen.

Heel veel succes met het verhogen van jouw autoriteit in jouw CV.
Erik Hofstra

8 Comments

  • Astrid

    Reply Reply 10 augustus 2016

    Hi Erik, bedankt voor de tips. canva.com is echt een super gave site. Weet nog niet of ik het voor mijn CV ga gebruiken, in ieder geval wel voor andere projecten. Gr.

    • Erik

      Reply Reply 10 augustus 2016

      Hi Astrid,
      dank voor jouw feedback! ..en veel plezier met canva.com.
      gr.
      Erik

  • Bas

    Reply Reply 10 augustus 2016

    Met interesse je blog gelezen. Bij het creëren van autoriteit kun je nog wel een stap verder gaan wat mij betreft. Anders blijft het een standaard CV (of ik loop vooruit op deel II). Autoriteit door aan te geven of je ‘best in class’ was. De hoogte van het cijfer van je scriptie. Of je de eerste was die ooit een (vb) internationaal project heeft opgezet voor bedrijf X. Daarbij geloof ik in het gebruik van actieve werkwoorden: XYZ succesvol geïmplementeerd; omzet stijging gerealiseerd van +200%; etc.

    • Erik

      Reply Reply 10 augustus 2016

      Hallo Bas, wat fijn om te “horen” zeg! En ja, dat staat idd in Deel II. Wat goed dat jij er al zo pro-actief in zit. De actiewoorden zijn zeker van belang en twijfel-woorden nooit gebruiken. Maar er komt naast de info die jij opsomt nog een interessante tip, die waardeverhogend werkt. Dat gecombineerd met de info hier en juist toegepast, geeft het CV dat deuren opent, de telefoon doet rinkelen en je agenda vol plant. Dus, ik hoop je volgende week weer te zien Bas!
      groet,
      Erik

      • Vincent

        Reply Reply 11 augustus 2016

        Wanneer komt blog update?

        • Erik Hofstra

          Reply Reply 11 augustus 2016

          Dag Vincent,
          Dank voor jouw interesse in deze blog. Komende dinsdag komt het vervolg, deel II!

          Tot dan!
          Groet Erik
          (en je ontvangt De Sollicitatie Matrix)

          • volta consultants HR

            19 oktober 2016

            Heb je toevallig ook een link? Ik kan hem namelijk niet vinden. Groet Marjolein

          • Jaya

            20 oktober 2016

            Hi Marjolein,

            Je hebt gelijk, het formulier werkte niet meer in de blog. Ik heb het gelijk aangepast. Je kan het nog een keer proberen.
            Of hier naartoe gaan DOWNLOAD DE SOLLICITATIE MATRIX

Leave A Response

* Denotes Required Field