De 3 situaties waar focus het verschil maakt

De 3 situaties waar focus het verschil maakt
Geef je waardering

Heeft iemand ooit wel eens tegen jou gezegd (zie het nu even voor je, overenthousiast type zonder enig contact met het publiek of de persoon): “it’s all about focus! Breng focus aan en het gaat jou lukken! Met jouw toewijding en enthousiasme gaat het jou echt héé-le-maal lukken!!”.

Zie je ’t voor je?

Meestal is het een man. Als vrouwen het doen, dan kan ik alleen nog maar denken aan Toren C achtige sketches. Voor de mensen die in de sales werken, hebben gewerkt of daar veelvuldig mee in aanraking komen, zal dit herkenbaar zijn. Vermoed ik. Beetje de oude wereld. Beetje gechargeerd. Maar hé, zo maak je iets duidelijk.

Context

Het begrip focus komt nu behoorlijk uit de lucht vallen. Je hebt immers niks aan focus als je geen vooraf bepaald doel hebt, met een strategie en een aanvalsplan. Zonder dat, zet je de spreekwoordelijke ladder tegen de verkeerde muur en kan je focussen wat je wilt, keihard aan de slag gaan, maar het brengt je dan niet wat je voor ogen hebt. Als je om welke reden ook op zoek bent naar jouw nieuwe baan, dan dien je te weten wat je wilt (doel), via welke weg je jouw doel wilt aanvliegen (strategie) en hoeveel tijd je investeert en met welke middelen je dat gaat doen (plan).

Als je dat hebt, dan dien je 3 situaties te onderscheiden waarin je met het begrip focus te maken krijgt in jouw sollicitatieproces, te weten:

  1.   jouw persoonlijke dagelijkse werk om die nieuwe baan te veroveren,
  2.   netwerk- en sollicitatiegesprekken,
  3.   in gesprekken met loopbaancoaches/-begeleiders (UWV inbegrepen).

In elk van die 3 situaties komt het begrip focus aan bod. Het achterliggende motief of doel is echter anders. Niet voor jou, maar wel voor de ander. Je maakt er het verschil mee in jouw sollicitatieproces ten opzichte van de ander. Kort toegelicht:

  1. Focus je op het werk dat je per dag te doen hebt en doe niets anders in die tijd. Een belangrijke eigenschap die je hier aan de dag dient te leggen is het stellen van de juiste prioriteiten.
  2. Jouw focus ligt op jouw plan, dat wat je ten uitvoer wilt brengen om jouw doel te bereiken tijdens de geplande ontmoeting(en) wat wil jij uit die gesprekken halen is hier het antwoord en tegelijkertijd het doel dat je wilt behalen. Leg daar al je focus op.
  3. Vanuit een gezamenlijk doel hebben jij en de loopbaanbegeleider een aparte eigen focus. De rol van elke persoon geeft aan welke focus er gevraagd wordt. Bijvoorbeeld het maximaal uitvragen en willen begrijpen (leren) van de loopbaanveranderaar versus focus op de begeleiding en aansluiting op ons gezamenlijk doel van de loopbaanbegeleider.

Als je deze drie situaties met dito focus benaderd, dan haal je het maximale uit elke situatie. Dat draagt bij aan de snelheid van jouw loopbaanverandering. Het begrip focus is dan erg krachtig en werkt automatisch zeer overtuigend  en wekt bewondering bij de ander. Dat heeft effect. Dat is wat je wilt.

Motivatie

Motivatie speelt hier een belangrijke rol. Een te groot doel kan demotiverend werken. Een te klein doel kan de relevantie missen, waardoor uitstelgedrag (1) ontstaat, afwijzing(2) eerder een feit is en bijsturing (3) nodig is. Voordat je focus aanbrengt en met focus aan het werk kunt, dien je de stappen hiervoor (doel, strategie, plan) goed op orde te hebben. Dan stel je niet alleen passende doelen, maar je komt ook realistischer over. Dat komt over als verstandig, doordacht en betrouwbaar. Erg belangrijk. Erg aantrekkelijk.

Het begrip focus staat dus nooit op zichzelf, maar is altijd in verbinding met een doel, een strategie en een plan. Focus is verbonden met begrippen als toewijding, aandacht en bevlogenheid. Zonder je dat te realiseren is focus aanbrengen een lege huls. Dan ga je geen doel raken.

 

Reageer en ontvang!

Laat mij weten wat jouw ervaringen zijn met het aanbrengen van focus en/of wat het jou heeft gebracht en je krijgt een consult met mij van een half uur. Kosteloos. Jij kiest het onderwerp. Eén voorwaarde, het moet gaan over jouw loopbaan. Dit aanbod is geldig TOT 21 september 2016 (stuur mij een e-mail of zorg dat ik jou kan bereiken).

Een tip: maak vooraf de gratis gedrag- en denkstijlscan hier.

Op jouw sollicitatiesucces!
Erik Hofstra

Leave A Response

* Denotes Required Field