3 Essentiële eigenschappen die succesvolle sollicitanten gemeen hebben met ondernemers

3 Essentiële eigenschappen die succesvolle sollicitanten gemeen hebben met ondernemers
4 (80%) 3 stems

Wat ik je hier ga vertellen is nog niet eerder in zo’n compacte manier op internet gepubliceerd, terwijl het essentiële kennis is, die ieder mens, die zich op de arbeidsmarkt begeeft, zou moeten weten.

De informatie die je zo gaat lezen kan het verschil maken tussen een geweldige carrière, die jou de financiële middelen en vrijheid verschaffen die je altijd hebt gewenst – en het ronddolen op de arbeidsmarkt, van functie naar functie, van werkgever naar werkgever met tussenpozen in de WW. Frustratie en een onvervuld leven liggen dan op de loer.

Het ligt behoorlijk voor de hand welke optie het aantrekkelijkst is. Een belangrijke aanvulling hierop is dat mensen die ouder zijn dan 40 jaar, wellicht een prachtige carrière achter de rug hebben, maar plotseling in een situatie verzeild zijn geraakt die qua gevoel precies lijkt op dat van een ronddolende werkzoeker. En dat moet stoppen.

Laat ik met het echte werk beginnen en dit blogartikel zijn waarde geven.

Een ondernemer heeft zijn kwaliteiten waarmee omzet en winst worden gemaakt. Daar is een zelfverdienend vermogen voor nodig. Dit geldt ook voor sollicitanten en werknemers. Het zelfverdienend vermogen is te beantwoorden door jezelf de vraag te stellen: Waardoor verdien ik mijn geld?

Ben jij je bewust van de kwaliteiten die geld in jouw laadje brengt? Zo ja – dan zet je die kwaliteiten al zo optimaal mogelijk in en leef je zeer waarschijnlijk een erg prettig leven. Doe je dat niet, dan ervaar je zeer waarschijnlijk onzekerheid, frustratie, financiële terugval ..en dat is kort te omschrijven als: niet krijgen wat je wilt.


Cruciale vraag: Hoe vervolg je jouw loopbaan, die jou de financiële middelen en vrijheid verschaffen?

Antwoord: Door te denken en te handelen als een succesvolle ondernemer.
Echt.
Dat ga ik uitleggen.



De eerste eigenschap.
Het gaat er in essentie om geld te verdienen met de belangrijkste kwaliteiten (kern competenties of talenten) die je van nature hebt meegekregen en het werk dat daarbij past. Synoniemen voor het begrip kwaliteiten in dit verband zijn talenten of kerncompetenties. Dat is voor een sollicitant of werknemer niet anders dan voor een ondernemer. Kwaliteiten inzetten en daar goed geld mee verdienen geeft een ongelooflijk goed gevoel, of beter, het geeft ontzettend veel voldoening. Het bevestigt jouw kwaliteiten, je wordt gewaardeerd door jouw omgeving, het geeft jou het leven dat je wilt leven en het heeft daardoor een duurzaam karakter.

 

De tweede eigenschap die je heel goed moet begrijpen, is het hebben van een competitief voordeel ten opzichte van de anderen. Jouw concurrentie. Dit is niet anders voor sollicitanten dan dat dit voor ondernemers is. Een competitief voordeel is het hebben van een relatief voordeel, iets dat jou onderscheidend maakt ten opzichte van anderen (kerncompetenties of talenten) en dat niet gemakkelijk beschikbaar is, te kopiëren of te vervangen is. Iets wat je van nature al bent. Nu dien je het nog in jouw voordeel in te zetten.

De derde eigenschap. De context, de voor jou passende omgeving. Voor de sollicitant is dit een pool van werkgevers, voor de ondernemer zijn het prospects en klanten (bedrijf of persoon). Voor een sollicitant betekent dit een werkgever met een vacatureprofiel dat voor het grootste deel bestaat uit passende kerncompetenties. Het vakspecialisme of de branche kan dan nog een rol spelen. Voor een ondernemer betekent het zijn markt of niche bewerken, zodanig dat zijn dienst of product wordt gekocht door zijn prospects of klanten. Eenmaal in het proces, is actiegerichtheid voor beide de key factor tot succes.

Zijn er dan helemaal geen verschillen? Jazeker wel. Hier komen naar mijn idee de 3 belangrijkste.

  1. De sollicitant verkoopt zichzelf als dienst en product.
  2. De sollicitant wil in een bedrijf werken. Begrippen als durf, risico nemen, kennis en onzekerheid spelen hier een belangrijke rol.
  3. De sollicitant zoekt hefboomeffecten om die nieuwe passende baan te veroveren, waardoor salaris kan worden verdiend.
  1. De ondernemer verkoopt een dienst of product
  2. De ondernemer wil zoveel mogelijk aan zijn bedrijf werken (als het goed is).
  3. De ondernemer is op zoek naar hefboomeffecten, zodat zijn omzet en winst stijgen.

Merk op dat de werkwoorden in de opsomming hierboven, hetzelfde zijn (verkopen, werken en zoeken). Dit geeft in ieder geval één belangrijk aspect aan… en dat is dat er actie nodig is in een vooraf bepaalde richting om succesvol te kunnen zijn. Zowel de sollicitant als de ondernemer moet gericht actie ondernemen om te krijgen wat ze wil.

Conclusie en afronding. Succesvolle sollicitanten doen nagenoeg hetzelfde als ondernemers, ze zetten de wat-vraag (kerncompetenties) om naar de hoe-vraag (marketing of personal branding) en maken zich vervolgens zo aantrekkelijk (waarom-vraag), dat bedrijven nieuwsgierig worden en in gesprek willen. De verleiding wordt dus gecreëerd op basis van de belangrijkste 3 onderdelen zoals hierboven beschreven.

  • Welke kerncompetenties zorgen ervoor dat jij het verschil maakt?
  • Hoe actiegericht ben jij om je gestelde doel te behalen?

Leef je succes!
Erik Hofstra

4 Comments

  • Robert

    Reply Reply 11 augustus 2016

    Wat mij boeit is dat vaak wordt gezegd dat na ondernemen je eigenlijk geen kans meer hebt om te gaan solliciteren. Heel bizar eigenlijk, dat je na vrijheid geproefd te hebben niet meer kan solliciteren. Ik kwam hier na dit artikel https://www.cvster.nl/solliciteren/solliciteren-of-ondernemen/ en ik zie dat jij vooral ingaat op de vergelijking tussen ondernemers en solliciteren.

    Heb je ook nog input over solliciteren na ondernemen? Of ondernemen als je niet meer wil sollicteren? Mooie blog en site ook trouwens!

    • Erik Hofstra

      Reply Reply 11 augustus 2016

      Hé Robert,
      Wat een goede feedback geef je zeg! Dank je. Het punt dat jij aangeeft is een bekend “probleem”. In de blog die je aanhaalt staat o.a. dit:

      “Je wilt namelijk niet de indruk wekken dat je eigenlijk het liefst eigen baas bent, maar nu eerst even moet sparen.”

      Daar zit een deel van jouw/de oplossing. Je dient in de eerste plaats jouw creatieve vermogen aan te boren. Je hebt hier te maken met de overtuiging van hele bevolkingsgroepen. Die poets je niet zomaar even weg. En, ze hebben een punt.

      Een belangrijk loopbaanveranderingselement waar je eens goed naar dient te kijken, is waarom je in de eerste plaats bent gaan ondernemen en wat de werkelijke reden is waarom het niet is gelukt? Want in de business, welke dan ook, is de ondernemer ALTIJD de grootste beperkende factor. En dat weten veel selecteurs/recruiters ook.

      Als je de bezwaren die je krijgt van te voren weet te pareren, dan ben je ongeveer op de helft. De andere helft is een combinatie van passendheid op de vacature, persoonlijkheid, drive en mazzel. Al met al vraagt het nogal om enige overtuigingskracht. Daar heb je nogal een portie lef voor nodig.

      Het positieve bericht: Het kan dus! Ik ben dar zelf ook geweest en heb daarna mijn droombaan voor die periode zelfstandig veroverd. Als ik het kan, kun jij het zeker!

      Hopelijk heb ik je hiermee op weg geholpen.
      Voor een verdere verdieping raad ik je aan onze introductievideo’s te bekijken. Dan krijg je een beeld van hetgeen je te doen staat. 🙂

      Heel veel succes met jouw loopbaanveranderingspad Robert! Als ik je nog ergens mee kan helpen, dan verneem ik graag weer van jou.

      gr.
      Erik

  • Saskia van de Riet

    Reply Reply 12 augustus 2016

    Wat een prikkelend onderwerp en ook prikkelend geschreven. Ik ben ondernemer die geen baan meer wil. Gewoon omdat ik niet geschikt ben voor dienstverband. Ik heb heel veel contact met andere ondernemers, waarvan veel ZZP’ers… en een flink aantal van die ZZP’ers geven aan dat zij wel weer in loondienst willen. Hoe doe je dat dan? Of, anders gezegd, hoe zouden dergelijke ondernemers dat succesvol kunnen aanpakken?

    • Erik Hofstra

      Reply Reply 12 augustus 2016

      Hi Saskia!
      Dank voor jouw reactie. Fijn dat de tekst jou zo lekker prikkelt. Jouw vraag wordt volgens mij in mijn antwoord op de vraag van Robert beantwoord. Klopt dat? Anders even contact, dan kan ik daar wat gerichter op reageren.
      Succes met jouw onderneming, blogatelier.nl en het blogcafé (las ik. Mooi gevonden!)
      gr.
      Erik

Leave A Response

* Denotes Required Field